Een half woord

Een goede verstandhouding tussen management en medewerkers is enorm belangrijk voor een goed functionerende organisatie. Alles wordt gemakkelijker als je elkaar begrijpt en waardeert. Een half woord is dan genoeg.

Je zou dan ook verwachten dat dit een topprioriteit is binnen bedrijven en organisaties. En misschien is het dat ook wel. Toch gaat er in de praktijk veel mis. In de meeste organisaties is nog heel wat winst te boeken op dit vlak. Hoe kan dat?

 

Sabotage

Managers “saboteren” regelmatig hun eigen doelen door (te) sterk te focussen op korte termijn doelen en daarbij de gevolgen voor de verstandhouding met hun medewerkers uit het oog te verliezen. Het gevolg is dat de medewerkers van hen vervreemd raken. Het onderlinge begrip en de wederzijdse waardering verdwijnen dan als sneeuw voor de zon. Als manager win je zo misschien een slag, maar verlies je de oorlog.

Het is een valkuil waar je als manager heel gemakkelijk instapt.

 

valkuilen managers

Valkuilen

Veelgemaakte fouten van de manager zijn:

  • Powerplay: Buitensporig veel druk zetten om iets voor elkaar te krijgen
  • Afstandelijk zijn: “Val me niet lastig”-houding, onbereikbaar zijn, een andere taal spreken
  • Stereotyperen: Denken en praten over “ze”, vooroordelen koesteren, simplificeren
  • Wantrouwen: Uitgaan van negatieve intenties van de medewerker(s), indekken, verhullen
  • Cynisme: Wordt vaak bedoeld als humor, maar kan enorm kwetsend zijn

 

Er is overigens ook een ‘medewerkersvariant’ van deze valkuilen (soms als reactie op het gedrag van de manager):

  • Slachtoffergedrag: “Wat wordt mij/ons nu weer aangedaan?”, verongelijktheid, roddelen
  • Passief zijn (Afwachten tot de storm gaat liggen, risico’s mijden, je onzichtbaar maken)
  • Stereotyperen: Denken en praten over “hij” of “ze”, vooroordelen koesteren, simplificeren
  • Wantrouwen: Uitgaan van negatieve intenties van de manager, indekken, verhullen
  • Cynisme: Wordt vaak bedoeld als humor, maar kan enorm kwetsend zijn

 

Doel treffen

Hoe voorkom je dat je in je eigen voet schiet (en in die van je mensen) ?

  • Nodig je medewerkers uit om mee te denken en werken aan oplossingen, daag ze uit met aantrekkelijke perspectieven
  • Luister naar de input en feedback van medewerkers, waardeer hen ervoor
  • Steun je medewerkers bij hun opbouwende initiatieven
  • Neem kritiek serieus, interpreteer hem positief (ook als hij negatief geformuleerd is) en onderzoek welke oprechte zorg er achter zit. Stel je hiervoor open, ben bereid oplossingen te zoeken.

 

Ook hier is een medewerkers variant van:

  • Stel je pro-actief op: neem verantwoordelijkheid, kijk vooruit en buiten je eigen cirkeltje
  • Denk mee over problemen en oplossingen, neem deel aan discussies
  • Bedenk en formuleer voorstellen die het bedrijf / de organisatie sterker en succesvoller maken
  • Spreek je uit, hou je zorgen niet voor jezelf
  • Signaleer problemen, trek aan de bel
  • Neem een volwassen houding aan, stel je op als serieuze gesprekspartner en vraag dat ook van je gesprekspartner(s)

Leave a Reply